Tuesday 12 February 2013

Awaludin Makrifatullah

Awaludin Makrifatullah iaitu awal agama mengenal Allah. Sebelum kita beribadah seharusnya kita mengenal akan Tuhan iaitu Allah swt. Selepas mengenal akan diri-Nya barulah kita boleh beribadah. Bagaimanakah caranya untuk kita mengenal akan diri-Nya ataupun Makrifatullah?. Banyak caranya untuk kita mengenal akan diri-Nya. Imam Al Ghazali menganggap bahawa ilmu Tasawuf itu ialah tuntutan yang dapat menyampaikan manusia kepada mengenal Tuhan dengan sebenar-benarnya (Makrifatullah). Yang pertama tasawuf jalan Nabi-nabi dan yang keduanya tasawuf tarekat jalan Wali-wali. Kedua-dua tasawuf ini amat berbeza dengan ketara. Tasawuf jalan Nabi-nabi telah wujud sebelum junjungan besar kita Nabi Muhammad saw lagi, dan Tasawuf tarekat jalan wali-wali ini wujud selepas wafatnya junjungan kita. Tasawuf jalan Nabi-nabi mencapai makrifatullah dengan cepat dan mudah, manakala Tasawuf tarekat jalan wali-wali pula perlu berzikir dengan jumlah yang banyak, berperingkat-peringkat dan memakan waktu yang panjang dan lama untuk mencapai makrifatullah. Tasawuf tarekat jalan wali-wali ini ada bai'at, diajar zikir lisan, qalb dan sirr. Selepas itu perlu diam dan tunggu untuk sampai ke makrifatullah. Ini tidak diajar oleh Rasulullah, dan cuma berapa peratus sahaja yang mencapai makrifatullah. Dan kebanyakkan tarekat mengamalkan wahdatul wujud yang bercanggah dengan syarak Ahli Sunnah Wal Jamaah. Ada juga yang mempraktiskan "Rabitah" iaitu apabila diambang sakaratul maut guru atau mursyid atau syeikh mereka akan datang menjemput mereka. Dimana Rasulullah saw tiada berjanji dan melakukannya terhadap para sahabat ketika sakarat. Al Qushairi ada menulis bahawa Tarekat(sufi) sudah begitu mundur sehinggakan manusia tidak dapat lagi memahami hakikat jalan yang benar. Begitu juga Al Hujwiri ada menulis Allah menjadikan kita dikalangan manusia yang mencemarkan nama Syariat menurut hawa nafsu mereka. Sayid Sabiq juga ada menulis bahawa di dalam tasawuf masuklah kaum dajjal, kaum pencipta khurafat dan khayalan serta kaum penggangur, sehingga ketasaufan itu lalu digunakan sebagai lapangan kedajjalannya, bidang perkembangan khurafatnya serta sebagai mata pencarian hidupnya. Imam Syafii ada berkata "Seandainya ada seorang lelaki bertasawuf di awal siang, ia tidak sampai ke waktu zuhur kecuali telah dungu". Imam Hanbal pula berkata "Saya tidak mempertimbangkan anda sebaik bermajlis dengan mereka". Imam Malik berkata "Sesiapa yang bersyariah tanpa tasawuf adalah fasiq, sesiapa yang bertasawuf tanpa syariah adalah zindiq". Di zaman Saidina Ali ra diperintahkan orang yang berkepecayaan wahdatul wujud dibakar.

No comments:

Post a Comment